Johanna Becker

Sloep Johanna Becker, voorgenomen deelnemer Dorestad 2016

Over de sloep valt het volgende te vertellen:

Johanna Becker
Degene van wie ik het sloepje kocht vertelde dat het afkomstig was van een zeegaand zeilschip. Er zit nog een plaatje op van de Bremer SEEBERUFSGHENOSSENSCHAFT nr 9473.

Er waren 2 -voor mij onhanteerbare- roeiriemen bij en een stuk of 6 zinken luchtkasten. Een goede kennis van ons wil met de boot gaan vissen op de Workumer (Strontrace) visserijdagen en maakt de riemen weer comlpeet (is de bedoeling).
De luchtkasten heb ik uiteindelijk toch maar bij de metaalrecycling gebracht.

In 2001 woonden mijn vrouw en ik net in It Heidenskip. Zij is er geboren en ik ben er in 1961 op een van mijn eerste zeilvakanties (16 kwadraat, 4 klasgenoten van een jaar of 17, dektent, 2 primussen en een edammerkaas) voor het eerst geweest (overnachten in het hofmeer).

In 2001 heerste er ook mond en klauwzeer, o.a. in Friesland, waar we achter in het weiland aan het Zandmeer kwamen te wonen. Wij hadden voor ons werk een tijdelijk onderkomen bij een boer in Diever, Drenthe. Het zou dus kunnen gebeuren dat we t.g.v. de mkz niet in Diever en/of niet in It Heidenskip bij ons onderkomen zouden kunnen komen, of er zouden komen vastzitten.

Op een zaterdag zochten we dus een eenvoudig (plastic) bootje om in ieder geval over water bij ons onderkomen in Frieland weg te kunnen zonder door de weilanden te hoeven.

De prijs/kwaliteit verhouding van nieuw plastic vonden we bedroevend. Een schouw van Piersma in Heeg viel buiten de begroting (maar hij had wèl een stalen roeiboot liggen + bbmotor, en die viel binnen de begroting).
Op de terugweg even via Gaastmeer gereden.. Liefde op het eerste gezicht.) Boer Visser vertelde dat hij door geduldig masseerwerk de sloep uiteindelijk had kunnen kopen en er een steekmast en een emmerzeiltje met fok op had gezet en het bootje ook verder had opgeknapt. Helaas hielden zijn dochters meer van paardrijden dan van zeilen.

Bij nadere inspectie door Frederik Heerlien bleken het gangboord en de spiegel aan revisie toe. Mij beviel de steekmast niet. Daar is bij Heerlien klassieke schepen dus aan gewerkt. Verder lieten we er een dektent bij maken. Die is inmiddels behoorlijk ‘gaar’. Niettemin heb ik al met al 4 nachten in de boot geslapen (voordat de doft uitneembaar was!). Romantisch, maar niet echt comfortabel.

In 2008 sloeg er tijdens een storm een gat in de romp. Verzekering dekte de schade. Door zelf mee te werken konden, begin 2009, de meeste spanten en 2 gangen worden vernieuwd (Heerlien klassieke schepen, foto DSCN2112). Toen heb ik ook een behoorlijke buikdenning gemaakt en één doft van een uitneembare constructie voorzien.

Op het ogenblik pieker ik nog over een nieuw roer dat beter gecombineerd kan worden met een -elektrische- buitenboord motor. Ik wil de motor normaal met de schroef uit het water, maar hij moet wel vlot beschikbaar zijn zonder achterom te kijken en dan ook niet in de weg zitten voor het roer. Met de standaard constructie lukt dat niet.

Dit vond ik op de site [http://www.marhisdata.nl/printschip.php?id=3249]: Date/Name Ship 1863-08-00 JOHANNA Manager: J.H. Becker & Co., Elsfleth, Germany Owner: J.H. Becker & Co., Elsfleth, Germany Shareholder: Homeport / Flag: Elsfleth / Germany Callsign: NCVK.

vriendelijke groet,

Hein Bonebakker

Mailadres eigenaar Hein Bonebakker

aug 2016