2018 Noorder raid

Belevenissen op het Lauwersmeer

De Noorder Raid werd dit jaar gekenmerkt door de geringe deelname van 5 bootjes MAAR….. wat was het leuk en gezellig met top zeilweer en een machtig kampvuur met stemmige gitaar muziek en samenzang dus voor degenen die er niet waren…jullie hebben iets heel moois gemist!

Aanvankelijk zag het er niet rooskleurig uit op de vrijdag dat we in de jachthaven “het Hunzegat” onze “Wuptem” te water kieperden.

Om ons heen pakten donkere wolken zich samen en beraadden een heftige aanslag op het kleine groepje enthousiastelingen die, weer of geen weer, op waren komen dagen.

Gelukkig had Pluvius er na een paar uur genoeg van en om 3 uur werd het droog en stak het vlootje van wal met een lekker lopend windje.

Het werd daarna alleen maar beter en het kampement op het eiland werd met het mooiste weer van de wereld opgeslagen.

Koffie, koek, lekkere hapjes voor iedereen (bereid door Margreet) en daarna ieder voor zich avondeten maken,een beetje kletsen en vroeg naar kooi waar we onder begeleiding van het gezellige geroezemoes en gezang dat opsteeg uit de Zeefier al snel in slaap vielen.

De volgende ochtend uiteraard eerst zwemmen en plan de campagne gemaakt voor deze dag.

Aeolus was ook wakker en dat liet hij ons merken want er stond een fikse bries.

Er werd tijdens het palaver dan ook besloten om iedereen de vrijheid te laten om zijn eigen ding te doen op één voorwaarde… om 5 uur afmeren bij Waddeninzicht in Oostmahorn want daar gingen we met z’n allen eten.

Toen we de neus om de hoek staken van het eiland bleek het inderdaad behoorlijk heftig te waaien maar wij wilden eerst naar Dokkummer Nieuwe Zijlen om daar een broodje te knagen (zoals Smis dat altijd treffend zei) en dat hield dus in dat we een lang kruisrak hadden.

Daar aangekomen even achter het ankertje gelegen, even gezwommen, (noodgedwongen want er hing een wierveld aan mijn mooie carbon klapschroefje) en daarna koers gezet naar de ontmoetingsplaats. Gelukkig was de wind inmiddels afgezwakt en kon ook de rest van de vloot op tijd bij het restaurant zijn.

Heerlijk in de luwte van de bomen aan een mooi grasveld zagen we onze bootjes vanuit het restaurant liggen (zie video, kijk met scheef hoofd…).

Supergezellige maaltijd met z’n allen en daarna met een inmiddels zacht lopend windje terug naar het eiland onder een wondermooie avondhemel.

En toen het kampvuur….. Tja, wat moet ik daar van zeggen.. mijn schrijverscapaciteiten schieten schromelijk tekort om de sfeer weer te geven. Ik zal volstaan met Machtig Mooi !

Wat een mooie talentvolle muzikale jonge (en oude) mensen waren daar bij elkaar.

We hebben genoten.

Na een heerlijke nacht onder een prachtig heldere sterrenhemel was het verkwikt opstaan.

Barry begon op z’n japanse fluit te spelen (video) en onder begeleiding van die wondermooie melancholieke klanken deden Willem en Louis een workshop tai chi. Prachtig!

Daarna weer terug naar Zoutkamp waar we van iedereen afscheid namen met de volste overtuiging… Volgend jaar zeker weer!