Elf 2

Het idee

Een ruwe schets is op een avond aan de keukentafel ontstaan op een A-4tje. De basis voor het idee van dit model is een combinatie van de Cornish crabber en de Noorse snekke. Wel al duidelijk dat er dubbele zwaarden (kimzwaarden) worden toegepast om ruimte in de kuip te winnen.

Het moet een stoere, robuuste creatie worden met een elegante uitstraling. Daarnaast moet de boot voldoen aan de aanvullende ‘eisen’ van mij en mijn echtgenote.

Zoals:

  • ‘Aan huis’ te bouwen (in de werkplaats / garage) met eenvoudige gereedschappen;
  • Geheel van duurzaam hout cq. Producten;
  • Makkelijk te traileren; (Geen jachthaven ligplaats in Bilthoven)
  • Een Raid-boot, dus ook te roeien;
  • Minimaal twee comfortabele vaste slaapplaatsen;
  •  
  • Geen mast tussen de slaapplaatsen;
  • Ruime kuip voor vier tot zes volwassen personen;
  • Stabiel en makkelijk te zeilen;

Model 

Met al deze ‘eisen’ heb ik besloten om eerst maar een model (1:5) te creëren, zodat ook mijn echtgenote een beeld krijgt van de te bouwen boot.

Bouwen

In december 2016 gestart met het maken van het rondhout en de voorbereidingen getroffen om tot de bouw van de boot over te gaan. Best wel even goed nadenken of het echt te realiseren is om zonder een beproefd   ontwerp aan de gang te gaan.

De kimzwaarden zijn dynamisch gemonteerd, zodat deze zonder bouten en moeren te demonteren uitneembaar zijn. De hoek van de kimzwaarden is 4 graden afwijkend ten opzichte van de kiel om een betere ‘sporing’ te krijgen.

Om de stabiliteit te verhogen heb ik de kielbalk naar het achterschip toe dieper laten steken en doodhout toegepast om de aansluiting naar het roer vloeiender te laten verlopen.

De permanente roef biedt plaats aan twee slaapplaatsen en extra opbergruimte. Om geen obstakel tussen de slaapplaatsen te hebben (eis van mijn echtgenote) moet de mast op een verantwoorde wijze ondersteund worden.

Afmetingen

–        LOA: 6,52 m; LOW: 6,42 m;

–        Breedte: 2,11 m

–        Diepgang: 0,25 / 0,95 m.

–        Zeilopp: 16 m2.

–        Gewicht: ongev. 350 kg

De beproeving

In augustus 2017 is de eerste proefvaart uitgevoerd, zonder de tuigage. Ik was heel benieuwd of de bedoelde waterlijn ook bewaarheid werd. Dit bleek zo, er zat geen centimeter verschil in.

Elf II zeilklaar gemaakt om mee te doen aan de as. Dorestad raid medio september.

Conclusie

Met een beetje creativiteit en doorzettingsvermogen is een geheel eigen boot te bouwen die voldoet aan de persoonlijke eisen / wensen van de ‘opvarenden’ zonder een tekening en/of pakket tegen een redelijke ‘kostprijs’ en ongeveer 850 uur werk.

Eén probleem blijft: Wat voor type boot is het?!

Reyer de Boer (overleden 2018)

De boot wordt verkocht of verhuurd via bemiddeling door Bert van Baar, debootbouwschool@gmail.com of bertvanbaar1952@gmail.com.