In het augustusnummer 2013 van het maandblad Zeilen las ik een artikel over een vleugelzeil ontwikkeld door Ilan Gonen onder de naam Omer Wingsail. Dit vond ik dermate interessant, dat ik mij verder verdiepte in dit type zeil, te beginnen op de website www.omerwingsail.com
Daarna diverse constructies bedacht om het door Gonen geconstrueerde zeil te vertalen naar een handzaam formaat geschikt voor een kleine boot. Dit heeft geresulteerd tot het uitrusten van een GWS schouw met het prototype van een in dacron doek uitgevoerd vleugelzeil. Het bootje kreeg de naam Flerk.
Uitgangspunten waren:
1. Hoog rendement
2. Gemakkelijke bediening
3. Lage kosten
Hoog rendement:
Volgens Ilan Gonen presteert een vleugelzeil met 70% van het oppervlak aan de wind en halve wind hetzelfde als een normaal Bermuda tuig. Dit heeft tot gevolg dat er een gebrek is aan vierkante meters doek op een voordewindse koers hetgeen Gonen oplost door het hijsen van een genakker.
Bij het vleugelzeil op de GWS ws* heb ik het voordewindse zeiloppervlak kunnen uitbreiden door het toepassen van 2 gieken die het voor de vleugelvorm noodzakelijke dubbele doek kunnen uitvouwen. Ook de A vormige mast van het Omer wingsail heb ik niet overgenomen. De gekozen uitvoering met enkele mast en draaibare ribben in de “neus” van de vleugel is volgens mij goedkoper, efficiënter en gemakkelijker te bedienen. Bovendien biedt deze constructie nog het voordeel dat er een twist in de neus kan worden getrimd.
Gemakkelijke bediening:
De bediening van het vleugelzeil t.o.v. een standaardzeil is een stuk eenvoudiger. Kenmerkende voordelen: Het gehele tuig wordt gehesen met één val. Het omvormen van het zeilprofiel van bijv. bakboord naar stuurboord gaat door het losgooien van de bakboords- en met weinig kracht aantrekken van de stuurboords bedieningslijn voor de stand van de “neus”. Het gehele tuig is vrij draaibaar rond de mast. Daardoor is het erg gemakkelijk de windvang te verminderen en het zeil met alle windrichtingen te kunnen hijsen, strijken en reven. Enig nadeel geven de noodzakelijke diagonale zeillatten in de top van het zeil, die bij het opbergen van het zeil steeds uitgenomen moeten worden.
Lage kosten:
De kosten zijn laag gehouden door het toepassen van gewone materialen zoals dacron, PVC, multiplex en roestvrij staal AISI 304. Bovendien ben ik gesponsord door UK – De Vries Sails en Jaring v.d. Veen heeft het houtwerk voor zijn rekening genomen. Zowel de Vries Sails als Jaring v.d. Veen hebben hun bijdrage geleverd in het proces van tekentafel tot praktijk.
Het vleugelzeil in de praktijk:
De eerste proefvaarten van de tweede week in september 2016 zijn bijzonder geslaagd. Naar mijn mening presteert het tuig bij alle windrichtingen en windsoorten zeer goed en van loef- of lijgierigheid is niets te bespeuren. De beperkingen qua rompvorm en gewicht van de GWS schouw in acht nemende, had ik het gevoel te beschikken over een snel en gemakkelijk te bedienen zeilbootje en wil dit graag met andere soortgelijke zelfbouwboten vergelijken door mee te doen aan de Dorestad raid 2017.
Twee filmpjes waarop de Flerk te zien is:
Lieuwe Feenstra