Als ik een bootje bouw (zo eens in de 10 jaar) dan wil ik er niet te lang over doen.
Daarom heet mijn boot ‘Hatseflats’.
De naam is ook een verwijzing naar het boottype: een vlet.
Of wat de Fransen een ‘norwegian pram’ noemen.
In 2016 besloot ik een bootje te bouwen voor langere tochten. Soms alleen, soms samen.
Het bootje moest groot genoeg zijn om op te slapen, en klein genoeg om in je eentje te beheersen.
In december 2016 besloot ik om een vlet te bouwen.
Een vlet is makkelijk te bouwen en redelijk zeewaardig, vooral voor de wind.
In januari 2017 ging ik met een eerste model naar zeilmaker Frank van Zoest om een tuig uit te zoeken.
Nadat ik Frank opdracht had gegeven om een Tirrik zeil te maken, ging ik verder met ontwerpen achter de computer.
In april 2017 was ik klaar met het ontwerp.
De afmetingen waren 4.5m bij 1.5m, zodat ik de boot in de garage kon bouwen.
Het gewicht van de lege boot met tuig is ca 150 kg.
De maximale waterverplaatsing is 450 kg (boot met uitrusting + 2 zeilers + kampeeruitrusting).
In augustus begon ik met de bouw. Het casco was net klaar voor 1 december 2017.
Tijdens de wintermaanden werkte ik aan de kleinere onderdelen zoals de kuipinrichting, roer en zwaard, mastvoet etc.
In april kon ik de boot eindelijk afbouwen en eind mei was de Hatseflats gelakt en kon ik beginnen aan het afmonteren.
Begin juni ging de Hatseflats voor het eerst te water.
Toen ik eenmaal gewend was aan het loggerzeil begon de pret.
Eerst de Raid NL waarbij we met 4 boten in 5 dagen 180 km aflegden van Aduarderzijl naar de Beulakerwijde.
Daarna de Elfvaarwegentocht waarbij ik kennismaakte met Natuurlijk Varen.
Vervolgens kamperen met de boot op het Lauwersmeer, Loosdrechtse plassen en de Raid Extreme op 1 september.
De Dorestad 2018 was het voorlopige hoogtepunt, bekroond met de ‘Pride of the Fleet’ prijs.
De Hatseflats is een ruime boot waarin je voldoende proviand en kampeerspullen voor 2 personen kunt meenemen.
Het is een levendige boot die het aan de wind redelijk goed doet.
Op ruimere koersen is de Hatseflats snel, zeker als er wat meer wind staat.
Meer informatie over het bouwen en zeilen van de Hatseflats vind je op Hatseflats.
Hubert Bakker