Time and Tide

(zie ook Volante – ‘H.M. Cornelia’)

Lengte: 6m, grootste breedte: 2m.
Diepgang: 35cm/100cm.
Gebouwd in red cedar met epoxy.
2 kromme carbonvezel masten in meedraaiende mastvoeten.
Zeiloppervlak: totaal +/- 15m2.

De romp is een aangepaste replica van de Noman’s Land Boat ‘Orca’ (Mystic’ Seaport Museum, Mass. USA).

 

De Time & Tide is gebouwd in 1997-98 door Kees Prins. Wij waren de gelukkige bezitters van een typisch Amerikaanse Oostkust bootje: de peapod ‘Pemaquid’ (zie aldaar), maar die werd wat klein voor ons uitdijende gezin. Op dat moment verscheen Kees, vers uit Amerika van een Amerikaanse bootbouwschool op het schoolplein waar  onze kinderen school gingen. Kees wilde een bootbouwschool in Enkhuizen beginnen. Het zou hem goed uitkomen om alvast een boot te bouwen, want de cursisten waren er niet meteen en met het maken van een schip kon Kees laten zien wat voor vakman hij was. Nadat hij een paar prachtige roeiriemen had gemaakt voor de Peapod waren wij daarvan voldoende overtuigd. Wij verdiepten ons in de catalogus met romptekeningen en zeilplannen van de catalogus van het Mystic Seaport Museum en daar stuitte ik op de onovertroffen mooie lijnen van de ‘Orca’.

Aangezien Kees nog geen werkplaats had werd de kiel van de T&T gelegd in het mooie Buurtjeskerkje in Andijk, waar Kees tijdelijk kon intrekken bij de Vries die daar zijn werkplaats had. Inmiddels is op die locatie overigens een uitstekend restaurant gevestigd. De T&T valt op door zijn kromme masten, die juist binnen de boorden passen en die voor het roeien mooi uit de weg liggen. Dit is een idee van de jachtontwerper Olivier van Meer, zoals hij dat ook toepaste bij zijn ontwerp ‘Volante’. Het zeilplan dat hij voor ons maakte vonden wij als idee erg aantrekkelijk, maar was naar onze mening onvoldoende uitgewerkt en als zodanig niet toepasbaar. Daar was de ontwerper niet van overtuigd. Samen met Kees Prins (en  naberekening door de Hoornse jachtontwerper Dick Zaal) zijn we vervolgens tot de mooie constructie gekomen van de draaiende masthouders, waardoor er een soort balanszeilen zijn ontstaan, die erg goed bleken te voldoen.In 2000 deden wij met ons hele gezin mee aan de eerste Great Glen Raid en het jaar daarop opnieuw omdat we er zo van genoten hadden. Daarvan heeft Sylvia verslag gedaan in de Waterkampioen en later Zeilen. Dat is het begin geweest van vele “Raids” die wij met de ‘Time en Tide” gezeild en geroeid hebben. Een echte ‘Raidboat’ dus eigenlijk.

Erik en Sylvia Wybenga