Categorie: bootportretten

De nieuwste bootportretten zie je hier.

Zelf een bootportret insturen? Na je aanmelding krijg je een persoonlijke email van de beheerder met het verzoek om een beschrijving, 2-3 afbeeldingen van minimaal 1MB te sturen. Laat ook weten waarom je voor deze boot gekozen hebt!
Behalve naam of voornaam plaatsen we geen persoonsgegevens.

  • Gary Webb ‘Brave’

    Gary Webb ‘Brave’

    Bouw van een Emma RC Sloep, genaamd Brave

    Het bouwproces 

    * Ik heb bijna ALLES geprobeerd voordat ik het echt ging doen, dus ik moet deze boot twee keer hebben gemaakt, afgezien van het uitzagen van de romp en het maken van de zeilen.

    * Het dek en de romp is mooi 2 mm vliegtuig berken triplex, niet erg goedkoop. Ik heb met potlood (HB)de beplanking  op het dek getekend en als eerste laag sterk verdunde vernis gebruikt. Ik heb het ook geprobeerd op kleine stukjes multiplex met ballpoint, dat bedekt met epoxy maar het begon te vlekken. HB potlood werkte prima.

    * Zorgde ervoor dat de lijnen nauwkeurig waren, met behulp van ouderwets carbonpapier en het verbeteren van de lijnen met mijn oude scheepsbouwkundig gereedschap om de lijnen OK te maken (stroken is de wet van Hooke (kracht is evenredig met verlaatsing), de tweede afgeleide moet eindig zijn en plastic strooklatten werken op die manier)

    * Veel ervaring opgedaan, voor de eerste keer werken met epoxy. Je moet precies zijn met mengen en in kleine hoeveelheden. 

    Wijzigingen ten opzichte van de manier van werken volgens de bouwtekening

    * gebruik van tie-raps met kleine gaatjes geboord in het triplex om de rompdelen samen te voegen. Hoewel handig bij de samnbouw, zaten de tie-raps in de weg toen ik alles aan elkaar epoxeerde met glasmatten & epoxy. De groene plamuur is voor de zekerheid ook aangebracht maar ik heb dat afgeplakt omdat ik geen rommel wilde.

    * Het roer is gemaakt van 3 lagen vliegtuigtriplex. Het is wat werk om het met de machine in een semi-NACA profiel te schuren, maar het resultaat valt mee.

    Radiografische besturing

    * De RC is eenvoudig (kopen…), maar er was een soort kortsluiting in de plastic batterijhouder bij het spelen met de aansluitingen, hij begon te stinken en werd heet. Nieuwe en later weer een… Ik kwam erachter dat ik een 4,5 set batterijen met bijbehorende dunne aansluitingen aan het laden was met een 7 V lader. Geen wonder!

    * Voor het schilderen heb ik een poging gewaagd met epoxy en Epifanes waterlijnverf. Waterlijnverf omdat de bussen daarvan veel kleiner zijn dan de gebruikelijke. Ik had al rood voor mijn Medusa en heb alleen blauw en wit gekocht. Het resultaat is niet zo glanzend als ik had verwacht maar mooi genoeg. Voor vernis heb ik 1 component Epifanes gebruikt zoals ik al mijn boten mijn hele leven lang heb behandeld.

    * Voor zeilen heb ik bij een zeilmaker (Schokker) in Volendam (of all places) een klein stukje 4 oc Dacron wit gekocht. Gewoon uitgelegd waar het voor was en ik denk dat ze gecharmeerd waren van de toepassing en het is per post opgestuurd. Mijn vrouw naaide ze nadat ik weer met HB potlood had gekopieerd en wat dun nylon gevlochten touw had ingewerkt (maar NIET voor het achterlijk). Ik heb overwogen om welving in het grootzeil te maken, maar vond het te moeilijk. Daarom zijn alle zeilen vlak. En ja, er is een topzeil dat ik, omdat het het kleinste zeil is, eerst maar eens als try out heb gemaakt.

    * Voor de kleine blokjes heb ik kleine stukjes esdoorn gebruikt die ik bewaarde. Mooi hout en keihard. De manier waarop Gary Webb alles op Internet heeft uitgelegd is fantastisch. Die man is zo handig met bijvoorbeeld de luiken, ik heb ze weer twee keer moeten maken…

    * Wilde het lood niet zelf smelten en kocht een Graupner bulb, wel iets te licht. Ik heb deze lood bulb per ongeluk verkeerd om bevestigd maar kon hem weer verwijderen en met de rechte achterrand van de kiel naar achteren epoxeren.

    Voor de eerste keer zeilen

    * Vanwege mijn problemen met de RC onderdelen en niet wetende hoe lang de batterijen het zouden uithouden, probeerde ik het eerst met een veiligheidslijn. Een goede voorzorgsmaatregel, maar Brave vond het vervelend en totaal onnodig. Die boten zijn met wat wind ongelooflijk snel!

    * Dirk Branbergen’s Minimaatje was mee voor een zeilweekend met enkele Natuurlijk Varen Raid boten en 2 Drascombe Coasters. Brave opnieuw geprobeerd maar ZONDER safety line. Dat ging heel goed en Dirk & ik hadden veel plezier!

    Henk Wels (overleden 2024)

  • Gary Webb ‘Minimaatje’

    Gary Webb ‘Minimaatje’

    De lockdown-winter van 2020-2021 inspireerde mij tot het bouwen van een radiografisch te bedienen modelzeilboot. Ik vond een fraai ontwerp van de Amerikaan Gary Webb, geen klein model van een grote boot maar een ontwerp afgestemd op het formaat van 1 meter lengte. Hij maakt daar ook instructieve en humoristische filmpjes van, te vinden op YouTube, bijvoorbeeld: Sail Tails Sloop Emma.

    De boot heeft een radiografisch bedienbaar roer en separaat bedienbaar grootzeil en fok, geen motor – zoals te verwachten bij een Natuurlijk Vaarder.

    Bij de Hemelvaartontmoeting in 2021 is de boot gedemonstreerd, samen met een tweede in dezelfde periode gemaakte boot door Henk W., de ‘Brave’. In 2022 een geslaagd tochtje op de Waddenzee, en een constructie die een MOB manoeuvre moet uitlokken. Dat alles te zien in een filmpje op YouTube. Over de bouw heb ik dit album gemaakt.

    Dirk Branbergen

  • Gerald de Weerdt ‘Maatje’

    Gerald de Weerdt ‘Maatje’

    Maatje is een ontwerp van Gerald de Weerdt, bouwmeester van de reconstructie van het schip van Willem Barentsz in Harlingen, de ‘Witte Swaen’. Hij heeft een kleine versie van de bijboot daarvan ontworpen voor zijn kleinkinderen. Een publicatie daarvan in de Spiegel der Zeilvaart in 2018 was zo aansprekend dat ik de tekeningen opvroeg en de boot ook gebouwd heb (2019). Hij is gebruikt door mijn kleinzoon, te zien op dit filmpje.

    Het bootje wordt/is tentoongesteld op de beurs van Traditionele Schepen in den Helder, 2018 en november 2024.

    Dirk Branbergen

  • Goat Island Skiff ‘GISwerk’

    Goat Island Skiff ‘GISwerk’

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    GISwerk van Joost Engelen en Viola Spek is een door Michael Storer ontworpen Goat Island Skiff (oftewel GIS). De boot is zelfgebouwd (onder de carport!) in 2008/2009. De boot is 4.73 meter lang, 1.52 meter breed en het loggerzeil meet 9.75 m2.

    De Goat Island Skiff is zeker geen traditionele skiff maar combineert een traditioneel uiterlijk (bijvoorbeeld de zeeg en tuigage) met een modern rompontwerp. Het ontwerp tracht zoveel mogelijk boot te realiseren met een minimaal gebruik van materiaal en binnen een zo eenvoudig mogelijke bouwwijze. Veel aandacht is geschonken aan de prestaties wat je terugziet in o.a. het lijnenplan van de romp met veel invloeden uit de Australische skiff klassen, het lage gewicht, het gebruik van een steekzwaard en het forse zeiloppervlak.

    Met onze boot doen we mee aan verschillende raids. De eerste keer was vlak na de tewaterlating toen we in mei 2009 in Schotland aan Sail Caledonia meededen. Vanaf 2014 neem onze boot vaak deel aan de verschillende raid events die in Nederland georganiseerd worden alsmede de zeilmarathons in Friesland (de Grouster zeilmarathon en de Brio zeilmarathon).

  • Grundel ‘Huibertje’

    Grundel ‘Huibertje’

    Huibertje is een Aalsmeerse grundel. Een open werkbootje van 4,95 mtr. lengte, een diepgang van ± 25 cm en een ongestaagde mast. Het voert van oorsprong een torentuigje. (Voor een platbodem ietwat eigenaardig, want die hebben meestal een gaffel of spriettuig)

    De Huibertje werd omstreeks 1950 gebouwd, voor een student- dus direct als een plezierbootje- maar geheel op de manier als de oude werkbootjes van o.a. tuinders. Vroeger voeren dit soort bootjes op het, later gedempte, Haarlemmermeer.

    Een makke van deze schuit is dat hij gebouwd is van eikenhout met ijzeren schroeven en nagels. IJzer en eikenhout werken op elkaar in, waardoor er steeds weer rotte plekken ontstaan. Iedere winter moeten er wel 1 a 2 inhouten  of huiddelen vervangen worden. Ik heb daar geen hekel aan, maar het is veel puzzlewerk.

    Het bootje is prima alleen te zeilen, het beste bij een windje 3-4. Het komt overal, maar het is zeker niet snel.

    De vorige eigenaar deed in 2004 mee aan de Loire Raid. Voor het roeien tegen de wind in heb je behoorlijk wat kracht nodig.

    Willem Leopold

  • GWS Schouw ‘Flerk’

    GWS Schouw ‘Flerk’

    In het augustusnummer 2013 van het maandblad Zeilen las ik een artikel over een vleugelzeil ontwikkeld door Ilan Gonen onder de naam Omer Wingsail. Dit vond ik dermate interessant, dat ik mij verder verdiepte in dit type zeil, te beginnen op de website www.omerwingsail.com

    Daarna diverse constructies bedacht om het door Gonen geconstrueerde zeil te vertalen naar een handzaam formaat geschikt voor een kleine boot. Dit heeft geresulteerd tot het uitrusten van een GWS Schouw met het prototype van een in dacron doek uitgevoerd vleugelzeil. Het bootje kreeg de naam Flerk.

    Uitgangspunten waren: 1. Hoog rendement, 2. Gemakkelijke bediening, 3. Lage kosten

    Hoog rendement: volgens Ilan Gonen presteert een vleugelzeil met 70% van het oppervlak aan de wind en halve wind hetzelfde als een normaal Bermuda tuig. Dit heeft tot gevolg dat er een gebrek is aan vierkante meters doek op een voordewindse koers hetgeen Gonen oplost door het hijsen van een genakker. Bij het vleugelzeil op de GWS ws* heb ik het voordewindse zeiloppervlak kunnen uitbreiden door het toepassen van 2 gieken die het voor de vleugelvorm noodzakelijke dubbele doek kunnen uitvouwen. Ook de A vormige mast van het Omer wingsail heb ik niet overgenomen. De gekozen uitvoering met enkele mast en draaibare ribben in de “neus” van de vleugel is volgens mij goedkoper, efficiënter en gemakkelijker te bedienen. Bovendien biedt deze constructie nog het voordeel dat er een twist in de neus kan worden getrimd.

    Gemakkelijke bediening: de bediening van het vleugelzeil t.o.v. een standaardzeil is een stuk eenvoudiger. Kenmerkende voordelen: Het gehele tuig wordt gehesen met één val. Het omvormen van het zeilprofiel van bijv. bakboord naar stuurboord gaat door het losgooien van de bakboords- en met weinig kracht aantrekken van de stuurboords bedieningslijn voor de stand van de “neus”. Het gehele tuig is vrij draaibaar rond de mast. Daardoor is het erg gemakkelijk de windvang te verminderen en het zeil met alle windrichtingen te kunnen hijsen, strijken en reven. Enig nadeel geven de noodzakelijke diagonale zeillatten in de top van het zeil, die bij het opbergen van het zeil steeds uitgenomen moeten worden.

    Lage kosten: de kosten zijn laag gehouden door het toepassen van gewone materialen zoals dacron, PVC, multiplex en roestvrij staal AISI 304. Bovendien ben ik gesponsord door UK – De Vries Sails en Jaring v.d. Veen heeft het houtwerk voor zijn rekening genomen. Zowel de Vries Sails als Jaring v.d. Veen hebben hun bijdrage geleverd in het proces van tekentafel tot praktijk.

    Het vleugelzeil in de praktijk: de eerste proefvaarten van de tweede week in september 2016 zijn bijzonder geslaagd. Naar mijn mening presteert het tuig bij alle windrichtingen en windsoorten zeer goed en van loef- of lijgierigheid is niets te bespeuren. De beperkingen qua rompvorm en gewicht van de GWS schouw in acht nemende, had ik het gevoel te beschikken over een snel en gemakkelijk te bedienen zeilbootje.
    (Redactie: de Flerk was inderdaad onverslaanbaar voor de wind!)

    Twee filmpjes waarop de Flerk te zien is: In de Wijnsloot en Bij Tjerkwerd

     Lieuwe Feenstra

     

  • Hans van der Zanden ‘Odenbach’

    Hans van der Zanden ‘Odenbach’

    De ‘Odenbach’ is een door mij zelf gebouwde en ontworpen houten boot, een jol van 5 meter die sinds 2015 in de vaart is. In 2017 de ‘Morbihan’ ermee gevaren. Winnaar juryprijs en publieksprijs ABBA 2016.

    Hans van der Zanden

  • Heaven 12,5 ‘Nathia’

    Heaven 12,5 ‘Nathia’

    Nathia (een Heaven 12,5) is een oorspronkelijk ontwerp van Nathaniel Herreshoff uit 1914, aangepast door Joel White in 1986.

    Nathia, genoemd naar haar ontwerper Nathaniel,( maar de Sneekers roepen ook wel:”nat, ja!”,), is klassiek gebouwd op eiken kiel en spanten met een huid van red ceder en dit geheel in  epoxy. Het totaal gewicht is ruim 700 kg, zodat bij licht weer er regelmatig spierkracht ingezet moet worden, daarentegen kan er tot 6 Beaufort ongereefd gezeild worden en genoten van de fraaie lijnen van deze klassieker.

    Ik durfde pas met de bouw te beginnen na de opleiding op de bootbouwschool van Bert van Baar. Nathia werd in augustus 2007 te water gelaten en kreeg haar vuurdoop in de Dorestad Raid  begin september 2007.

    Hans Detmers.

  • Heron Dinghy ‘Bevert’

    Heron Dinghy ‘Bevert’

    bevert

    Bevert is een Heron dinghy, ontworpen door Jack Holt. Hij heeft veel kleine boten ontworpen waarvan de Mirror een van de meest bekende is. Na een Mirror (zie Houtje Touwtje) en een Aspirant nu dus deze boot. Volgens mijn vrouw is het de bedoeling dat deze boot wat langer blijft dan de vorige vaartuigen. Mijn vrouw heeft altijd gelijk………   De Mirror had wat weinig bergruimte en de Aspirant zeilde geweldig maar roeide beroerd. Nu dus een boot met de eigenschappen van de Mirror. Deze boot heeft meer bergruimte en is veel groter dan de Mirror.   Wel 13 centimeter. De Heron is als gezinsboot voor 2 volwassenen en drie kinderen getekend. Hoewel veel boten als bouwpakket gekocht zijn is de mijne werf gebouwd. Het bouwjaar is 1962 en ze is gemeten in 1963. Het was een snelle boot (in mijn dromen bijna zo snel als Wuptem), mede dankzij het feit dat ze slechts net boven het voor wedstrijden gestelde minimum gewicht was. Inmiddels is wat zwaarder want er is iets met epoxy gedaan. Niet helemaal goed, want in de Noorder raid voer ik de boot na een paar slagen lek. Dat is inmiddels opgelost. Doordat het een lichte boot is, kan ze makkelijk geroeid worden en zeilt ze redelijk snel. Ze heeft een wat hogere romp dan de Mirror en een scherpe voorsteven. Bevert is een framed Heron. Dat is de oervorm waarbij er geen vaste luchtkasten zijn, maar gebruik gemaakt wordt van opblaasbare drijflichamen. De latere typen kregen luchtkasten en nog later een aluminium mast met torentuig in plaats van het guntertuig met houten mast, giek en gaffel. Mijn boot is een van de weinige, zo niet de enige Heron in ons land. In het Verenigd Koninkrijk en Australië varen er duizenden. Er worden wedstrijden mee gevaren maar ook wordt de boot gebruikt voor toertochten, zelfs langs de kust. De Zeeuwse stromen en de Wadden zullen dan ook zeker bevaren worden met deze boot. De boot is genoemd naar een van de leukste kreken in de Biesbosch. Bevert betekent ook bedevaart. Misschien toepasselijk voor onze manier van varen. Lucas Sluimer

    10478688_658288530921648_109139565611615153_n
  • Ilur ‘Aries’

    Ilur ‘Aries’

    Zie ook de fraaie Website: Building an Ilur in Friesland

    In 2018 kwam ik op het idee om samen met mijn zoon Esger een Classic Ilur te bouwen.

    De keuze voor deze boot werd vooral bepaald door het formaat van onze garage en het klassieke uiterlijk dat ons beiden beviel.

    De Ilur is een ontwerp van François Vivier. Het model is geïnspireerd op vissersbootjes uit Noord-Frankrijk en vernoemd naar het eilandje ’Ilur’ in de Golf du Morbihan. 

    Lengte x breedte = 4.44 x  1.77.  De Ilur heeft een comfortabel vrijboord met veel ruimte aan boord wat het tot een comfortabele zeil/roeiboot maakt. 

    Classic betekent in dit geval dat de boot niet gemaakt is d.m.v. een gefreesd CNC-pakket maar, op klassieke wijze, op spant is gebouwd.  Daarnaast hebben Esger en ik vrijwel al het beslag ook zelf gemaakt.  Het bouwen van de Ilur, als vader zoon project, was niet alleen een leerzaam proces maar ook heel gezellig.  

    In 2021 hebben we hem vlak voor de winter nog te water gelaten en heb ik er vooral samen met mijn vrouw Inge meerdere zeiltripjes mee gemaakt. (Esger vond het bouwen leuk maar zeilen is niet helemaal zijn ding)  

    De naam Aries is een verwijzing naar mijn grootvader en Esgers overgrootvader “Arie”. Tijdens het bouwen hebben wij veel van zijn oude handgereedschap gebruikt en we denken dat hij heel trots zou zijn geweest op het feit dat zijn kleinzoon en achterkleinzoon samen een bootje hebben gebouwd. Aries verwijst ook naar het sterrenbeeld Ram wat het ook nog een Nautisch tintje geeft. 

    Tijdens de Dorestad raid van 2023 werd Aries gekozen tot ‘Pride of the Fleet’ . Een beetje de kers op de taart.

    Vincent van der Post