


De nieuwste bootportretten zie je hier.
…
Zelf een bootportret insturen? Na je aanmelding krijg je een persoonlijke email van de beheerder met het verzoek om een beschrijving, 2-3 afbeeldingen van minimaal 1MB te sturen. Laat ook weten waarom je voor deze boot gekozen hebt!
Behalve naam of voornaam plaatsen we geen persoonsgegevens.


Het ontwerp van deze kajak komt uit de VS. De rechte latjes zijn vurenhout, de ribben zijn van essenhout, met stoom gebogen.
Daarna is het geraamte met dacron doek bespannen. Dit doek komt ook uit de VS. Het kan krimpen als het verwarmd wordt met een föhn of een strijkbout. Toen het gereed was, hebben wij het gelakt met jachtlak om het volledig waterdicht te maken. Het was een heel leuk project in de winter van 2014-2015. Sinds die tijd vaar ik zeer regelmatig, zomer en winter in de omgeving van Alkmaar en de Zaanstreek.
Cees Koelemeijer



Kleine Tri is een “double outrigger” naar een ontwerp van Bernd Kohler (die onder andere ook de “Zeeman” van Henk van de Velde heeft ontworpen).
De boot is 4 meter 60 lang, weegt ongeveer 100 kg en heeft een sunfish zeil van 7 m2.
Ik was al een tijdje op zoek naar een bootje voor spelevaren en Waddenzee tochten toen ik een youtubefilmpje zag met Bernd in zijn prototype Little Tri. Het leek me meteen heel geschikt en ik heb de eerste set bouwtekeningen gekocht.
Mijn trimaran is begin 2015 in het water gegaan. Ik heb er al veel plezier van gehad.
In praktijk blijkt het een makkelijk te zeilen, redelijk snelle boot – zolang je niet te hoog aan de wind moet varen.

Bij geen wind of manoeuvreerruimte gebruik ik een wrikriem. De boot is tijdens het wrikken behoorlijk windgevoelig (waait snel opzij), dus ik hoop niet te veel te harde tegenwind te krijgen.
Meedoen aan een kleine bootjes tocht is een lang gekoesterde wens, en die lijkt nu in 2016 uit te gaan komen.


Drascombe Longboat Cruiser Lanterfant 2.0 is een hechthouten boot die sterk lijkt op de Drascombes. De geschiedenis is onbekend, maar er vaart er nog een in Nederland die er veel op lijkt.
De keuze viel op dit scheepje wegens het gemak om droog te vallen en op de boot te overnachten. Bovendien vangt de kajuit het meeste buiswater op.
Van sommige boten leer je echt beter zeilen: deze vraagt een beetje vooruitdenken. Tijdig de druil strijken of zetten, de riem klaarleggen om over ondieptes te sturen, leren handig het roer eruit te nemen, het juiste zeilplan kiezen… Zo langzamerhand heb ik vertrouwen in de boot en in mijzelf.
Meestal vaar ik op het Wad – bij de zeehonden – al is roeien in Drente op zoek naar bevers minstens zo bijzonder.
Erwin van Doeselaar


Een Lilou 17″

Toevallig was ik een aantal jaren geleden bij de Reeuwijkse Plassen toen daar een (demonstratie?) evenement was van de Stichting Natuurlijk Varen. Ik heb toen mogen proefvaren in de Silent Nell. Toen ik later mijn kajuitjacht had weggedaan en merkte dat ik niet zonder bootje kon, ben ik op zoek gegaan naar een ontwerp wat geschikt was voor ruim water, veilig genoeg om kleinkinderen mee te nemen, dus hoog vrijboord, en behoorlijk zou zeilen. Laatste eis: zelf te bouwen in de garage. Het werd de Lilou, een ontwerp van Francois Vivier. De tekeningen en het materiaal werden besteld bij De Bootbouwer in Steenbergen (Dr). Op de site van de Bootbouwer is bij de beschrijving van de Lilou een fotoserie (link: bouwverslag) van het bouwproces opgenomen. Ik heb in een jaar tijd (2007/2008) 600 uur aan de bouw besteed om van planken en mahoniehout, glasvezel en epoxy, staal en lood, een snelvarende (5,9 knots bij 5 Beaufort), solide zeilboot te bouwen. Met het oog op de te varen Dorestad raid heb ik de mast voorzien van een scharnier om het tuig wat eenvoudiger strijkbaar te maken. Het blijft, in vergelijking met de andere deelnemers, toch nog een redelijke klus om de massief houten, 6,5 meter lange mast, een aantal keren per dag plat te leggen. Op mijn “thuis”vaarwater, de Grevelingen, zijn geen bruggen en op andere wateren vermijd ik die als het even kan. Zo is dit, na een Optimist, een Mirror Dinghy, een open schouw, een 22ft en een 28 ft kajuitjacht, mijn 6de en vermoedelijk laatste boot. Bootjes bouwen (Optimist in 2012) doe ik nu nog voor de kleinkinderen. Hans Lemckert.


Een boot die ontworpen is voor zowel goed roeien als goed zeilen, modern van snit en seriegebouwd in Frankrijk.
De 20 voets variant (er is ook een 16) heeft dan ook nog een droog voorondertje waarin je kunt slapen zonder ook maar iets te hoeven ombouwen.
Zie ook Liteboat XP, Josien Kapma


O69 – Lobster 12.5 – 27 feb 2026
Bootmaten:
Bouwwijze: multiplex plaat, stich and glue methode.

Ik heb het scheepje eind 2024 gekocht van een enthousiast begonnen jongeman. Het zelfbouw project werd hem te veel, de afstand Rotterdam – Steenwijk te groot.
De romp was 90% gereed op een paar boeisel latjes en andere diversen na, en dus bijna gereed om af te schilderen.

Mast en ra’s zijn besteld bij een aluminium groothandel.
Het fantastische loggerzeil meet ca 8,4 m2 en is gemaakt door Oars en Sail uit Dokkum. het is feitelijk hetzelfde zeil als van een Tirrik.
Hein Kappelhoff
28 feb 2026



De Macgregor kano, genaamd “Ra-va-vite” , is uitgevoerd met een mast, maar er kan ook nog een tweede mastje ingestoken worden.
De lengte van de romp is 477 cm, de breedte ongeveer 90 cm. De romp is opgebouwd uit stroken van mahonie hechthout. De stroken zijn met de hand uit drie houtplaten gezaagd en over de hele lengte gelijmd met epoxy. Het geheel is verrassend sterk geworden. Het roer wordt bediend door middel van twee voetpedalen.Tijdens het zeilen wordt gebruik gemaakt met een los hangend zwaardje. Bij de aankoop van de tekening waren de mallen inbegrepen waarop de kano is gebouwd. De boot is in zes maanden gereed gekomen in vrije uurtjes.
Cees Koelemeijer




In 1962 hebben Barry Bucknell en Jack Holt de Mirror dinghy ontworpen als zelfbouwpakket voor ‘de gewone man’. Al snel was bijna iedere brit in zijn schuur een Mirror aan het bouwen. Met 45 kg kon de Mirror op het dak van een auto worden vervoerd. De ‘Mirror Mania’ sloeg over naar Nederland met Monnikkendam als middelpunt. Nummer 49862 werd in 1975 gebouwd en heeft in ieder geval het Uitgeestermeer als basis gehad. Zelf heb ik haar in de buurt van Assen opgehaald.
In Engeland, Australië en, Tasmanie zijn nog steeds een flinke groep enthousiastelingen actief met wedstrijdzeilen (nr. 71001 rolde in het voorjaar 2021 van stapel), cruising of het oplappen van deze bootjes. Zolang het stuk hout nog een nummer heeft repareren ze alles ! Rotte plekken worden verwijderd en na de nodige ‘TLC’ kunnen ze weer het water op.
Van het najaar 2020 is ‘Bubbels’, zo heet nr. 49862 inmiddels, onder handen genomen. In het voorjaar is nog de nodige ‘opsmuk’ gemonteerd en het is de bedoeling om geregeld mee te doen met tochtjes. Om te beginnen met de tocht van Dalfsen naar Hardenberg maar de Elfstedentocht 2021 is ook al ingepland.
A.J. Mackinnon, vertrok in 1998 uit Wales met een Mirror dinghy en kwam uit in de Zwarte Zee. Dus wie weet waar ‘Bubbels’ ons nog brengt.





