Brave

Bouw van een Emma RC Sloep, genaamd Brave

Het bouwproces 

* Ik heb bijna ALLES geprobeerd voordat ik het echt ging doen, dus ik moet deze boot twee keer hebben gemaakt, afgezien van het uitzagen van de romp en het maken van de zeilen.

* Het dek en de romp is mooi 2 mm vliegtuig berken triplex, niet erg goedkoop. Ik heb met potlood (HB)de beplanking  op het dek getekend en als eerste laag sterk verdunde vernis gebruikt. Ik heb het ook geprobeerd op kleine stukjes multiplex met ballpoint, dat bedekt met epoxy maar het begon te vlekken. HB potlood werkte prima.

* Zorgde ervoor dat de lijnen nauwkeurig waren, met behulp van ouderwets carbonpapier en het verbeteren van de lijnen met mijn oude scheepsbouwkundig gereedschap om de lijnen OK te maken (stroken is de wet van Hooke (kracht is evenredig met verlaatsing), de tweede afgeleide moet eindig zijn en plastic strooklatten werken op die manier)

* Veel ervaring opgedaan, voor de eerste keer werken met epoxy. Je moet precies zijn met mengen en in kleine hoeveelheden. 

Wijzigingen ten opzichte van de manier van werken volgens de bouwtekening

* gebruik van tie-raps met kleine gaatjes geboord in het triplex om de rompdelen samen te voegen. Hoewel handig bij de samnbouw, zaten de tie-raps in de weg toen ik alles aan elkaar epoxeerde met glasmatten & epoxy. De groene plamuur is voor de zekerheid ook aangebracht maar ik heb dat afgeplakt omdat ik geen rommel wilde.

* Het roer is gemaakt van 3 lagen vliegtuigtriplex. Het is wat werk om het met de machine in een semi-NACA profiel te schuren, maar het resultaat valt mee.

Radiografische besturing

* De RC is eenvoudig (kopen…), maar er was een soort kortsluiting in de plastic batterijhouder bij het spelen met de aansluitingen, hij begon te stinken en werd heet. Nieuwe en later weer een… Ik kwam erachter dat ik een 4,5 set batterijen met bijbehorende dunne aansluitingen aan het laden was met een 7 V lader. Geen wonder!

* Voor het schilderen heb ik een poging gewaagd met epoxy en Epifanes waterlijnverf. Waterlijnverf omdat de bussen daarvan veel kleiner zijn dan de gebruikelijke. Ik had al rood voor mijn Medusa en heb alleen blauw en wit gekocht. Het resultaat is niet zo glanzend als ik had verwacht maar mooi genoeg. Voor vernis heb ik 1 component Epifanes gebruikt zoals ik al mijn boten mijn hele leven lang heb behandeld.

* Voor zeilen heb ik bij een zeilmaker (Schokker) in Volendam (of all places) een klein stukje 4 oc Dacron wit gekocht. Gewoon uitgelegd waar het voor was en ik denk dat ze gecharmeerd waren van de toepassing en het is per post opgestuurd. Mijn vrouw naaide ze nadat ik weer met HB potlood had gekopieerd en wat dun nylon gevlochten touw had ingewerkt (maar NIET voor het achterlijk). Ik heb overwogen om welving in het grootzeil te maken, maar vond het te moeilijk. Daarom zijn alle zeilen vlak. En ja, er is een topzeil dat ik, omdat het het kleinste zeil is, eerst maar eens als try out heb gemaakt.

* Voor de kleine blokjes heb ik kleine stukjes esdoorn gebruikt die ik bewaarde. Mooi hout en keihard. De manier waarop Gary Webb alles op Internet heeft uitgelegd is fantastisch. Die man is zo handig met bijvoorbeeld de luiken, ik heb ze weer twee keer moeten maken…

* Wilde het lood niet zelf smelten en kocht een Graupner bulb, wel iets te licht. Ik heb deze lood bulb per ongeluk verkeerd om bevestigd maar kon hem weer verwijderen en met de rechte achterrand van de kiel naar achteren epoxeren.

Voor de eerste keer zeilen

* Vanwege mijn problemen met de RC onderdelen en niet wetende hoe lang de batterijen het zouden uithouden, probeerde ik het eerst met een veiligheidslijn. Een goede voorzorgsmaatregel, maar Brave vond het vervelend en totaal onnodig. Die boten zijn met wat wind ongelooflijk snel!

* Dirk Branbergen’s Minimaatje was mee voor een zeilweekend met enkele Natuurlijk Varen Raid boten en 2 Drascombe Coasters. Brave opnieuw geprobeerd maar ZONDER safety line. Dat ging heel goed en Dirk & ik hadden veel plezier!