Wuptem

De Wuptem is vertrokken

We zullen afscheid moeten nemen van de snelle Wuptem. De verkoop is geweest, in besloten kring. Treurig, we zullen hem niet meer zien. Voor de Dorestad raid was het een legendarische boot, die al meedeed bij de eerste raid in 2005 (foto).

Het enthousiasme van de bemanning, Hans en Margreet, straalde kennelijk af op de boot, die, al rondjes om de vloot zeilend, vrijwel altijd toch als eerste aankwam, naar horen zeggen. Overigens zonder ooit in de grote prijzen te vallen, maar dat zei Hans Vandersmissen al: de prijsverdeling is volstrekt willekeurig, maar altijd rechtvaardig (is dat in dit geval wel zo?).

De snelheid van de boot was ook wel te danken aan de uitgekiende mechanische voortdrijving, op de juiste momenten ingezet. Hans had een vernuftig trapsysteem gemonteerd, waar hij ongezien trappend, met de armen over elkaar en soms vriendelijk wuivend, bij windstilte de hele vloot glimlachend passeerde. Maar als iemand pech had stopte hij onmiddellijk om een helpende trap of hand te bieden.

Een minuut stilte bij de volgende Dorestad raid vindt Hans te zwaar, geeft hij aan. Dat trekt hij niet. Maar bovenstaande aandacht verdienen de Wuptem en zijn opvarenden wel, met zo’n geschiedenis. Gelukkig varen Hans en Margreet in 2024 weer mee, in hun nieuwe boot, de WeerLicht. Dat belooft wat.

Dirk Branbergen, 25 april 2024

Het bootportret

Wuptem is begonnen als roeisloep voor een dames team (‘de
7 dollen’). Omdat ik altijd een zeilsloep wilde hebben,was het plan om de boot ook zeilend te maken met zo weinig mogelijk kosten.

 


Ik kon aan 2 afgekeurde finnjol masten komen, en heb via internet een paar oude zeiltjes aangeschaft. Een afgekeurd contender zwaard maakte de zaak kompleet.
Na deelname aan de eerste Raid kwam ik tot de conclusie dat er een alternatieve aandrijving moest komen en dat is het fietssysteem geworden. Al met al is het een zeer plezierige boot om aan Raids deel te nemen.

Hans Arends.